کد مطلب: 205365
۴ راه درمان درد‌هاي مفصلي
تاریخ انتشار : 1400/11/19 11:41:23
نمایش : 836
روش‌هاي درماني متعددي وجود دارد که با توجه به علت و شدت درد مفصل تجويز مي‌شوند.
به گزارش هفت چشمه، مفاصل باعث اتصال ميان دو استخوان مي‌شوند.در ميان ورزشکاران و افراد کهنسال، درد زانو که ناشي از مشکلات مفاصل محسوب مي‌شود بسيار رايج است. هر گونه آسيبي که به مفاصل به دليل بيماري يا جراحت وارد شود، مي‌تواند باعث اختلال در حرکت و بروز درد فراوان شود.

درد مفاصل به ويژه با افزايش سن بسيار طبيعي است. براساس يک مطالعه در آمريکا، يک سوم افراد بزرگسال طي يک ماه گذشته پيش از آن درد مفاصل را تجربه کرده بودند. درد زانو به همراه درد شانه و ران از رايج‌ترين موارد درد مفاصل محسوب مي‌شود.

پوکي استخوان، آرتروز، نقرس، جراحت ها و بورسيت (آماس کيسه‌هاي مفصلي) از ديگر دلايل رايج بروز درد در مفاصل است. به طور معمول درد مفاصل همراه با تورم و التهاب، سفتي، و کاهش قابليت حرکت خود را نشان مي‌دهد.

در صورتي که درد مفاصل شديد و ناگهاني باشد و به مرور از بين برود به آن درد حاد و در صورتي که درد براي چند هفته تا چند ماه ادامه يابد به آن درد مزمن اطلاق مي‌شود. با اين حال، حتي يک تورم و التهاب مفاصل براي کوتاه مدت نيز مي‌تواند کيفيت زندگي فرد را تحت تاثير قرار دهد.

متخصصان پس از شناسايي بيماري تلاش مي‌کنند به کمک دارو‌ها و روش‌هاي درماني (تراپي) با کاهش التهاب، درد بيمار را کاهش دهند. از رايج‌ترين راهکار‌هاي پزشکان براي درمان درد مفاصل مي‌توان به موارد ذيل اشاره کرد:

۱- دارو: در موارد ملايم تا شديد که همراه با تورم باشد، پزشکان اقدام به تجويز دارو به بيمار مي‌کنند. دارو‌هاي غيراستروئيدي ضدالتهابي مانند اسپرين، ايبوپروفن، ناپروکسن، و سلکوکسيب به طور معمول در اين موارد تجويز مي‌شود. دارو‌هاي غيراستروئيدي عوارض جانبي مانند خونريزي دستگاه گوارش را مي‌تواند به همراه داشته باشد. در مواردي که علائم بيماري ملايم و بدون تورم باشد، دارو‌هايي مانند استامينوفن موثرتر است. به هيچ عنوان اين دارو را با نوشيدني‌هاي الکلي مصرف نکنيد، زيرا باعث آسيب‌هاي جدي به کبد مي‌شود.

۲- درمان‌هاي موضعي: مي‌توانيد براي درمان درد مفاصل از درمان‌هاي موضعي استفاده کنيد. براي مثال کپسايسين که در فلفل تند وجود دارد باعث تسکين درد مفاصل در بيماران مبتلا به آرتروز مي‌شود. اين ماده با توليد اندورفين در بدن، مانع از انتقال پيام درد به مغز مي‌شود. هم اکنون کرم‌هاي موضعي حاوي کپسايسين در بازار موجود است که مي‌توانيد از آن در محل درد مفاصل بهره بگيريد.

۳- تزريق: اگر دو راهکار پيشين براي تسکين درد مفاصل موثر واقع نشد و بيمار از درد مزمن مفاصل رنج مي‌برد، پزشک اقدام به تزريق استروئيد به صورت مستقيم به مفاصل مي‌کند. اين تزريقات به طور معمول هر ۳ تا ۴ ماه يکبار در بيماران مبتلا به آرتروز و تاندونيت انجام مي‌شود.

۴- پلاسما درماني: در اين روش پلاسما‌هاي غني از پلاکت را که از خون خود بيمار تهيه شده اند به محل درد مفاصل تزريق مي‌کنند. به دليل حجم بالاي پلاکت و پروتئين‌هاي موجود در پلاسما، اين ترکيب خواص ضدالتهابي داشته و به درمان درد کمک مي‌کند.

منبع: وب ام دي

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg